Miniatyrfotografering
Fotografere minatyrer
Når du skal fotografere et miniatyrmotiv vil du trolig støte på noen utfordringer knyttet til dybdeskarphet. Skal en liten modell fylle bildet må du tett på, noe som ofte betyr at kun deler av bilder vil være i fokus. kanskje må du flytte deg litt unna og zoome litt inn.
Dybdeskarphet angir hvor skarpt et bilde tar seg ut foran og bak fokuseringsplanet i et motiv. Avstanden mellom det planet i forgrunnen og det planet i bakgrunnen av motivet som synes skarpt (akseptabel uskarphet), kalles skarphetsdybde. Den delen av skarphetsdybden som ligger bak fokuseringsplanet er alltid større enn den delen som ligger foran, men ved nærfotografering er skarphetsdybden i praksis like stor foran og bak fokuseringsplanet.
Dybdeskarphet avhenger av tre forhold:
Avstanden til motivet
Ved nærfotografering har man generelt liten dybdeskarphet; mens når man fokuserer på fjerne motiver, ser alt skarpt ut.
Objektivets brennvidde
Fotografering med vidvinkelobjektiver gir stor dybdeskarphet; mens teleobjektiver kun avbilder det fokuserte hovedmotivet skarpt og gir uskarp for- og bakgrunn.
Mobiltelefoner har gjerne et vidvinkelet objektiv og gir dermed relativt stor dybdeskarphet.
Blenderåpning
Hvor mye lys som slipper inn påvirkes av blenderen. Liten blenderåpning gir stor dybdeskarphet; mens stor blenderåpning gir mindre.
Mobiltelefoner har oftest ganske stor blenderåpning (f eks 1:2) og denne er ofte ikke mulig å justere.
På denne nettsiden kan du eksperimentere og se effekten av ulike kombinasjoner av avstand, brennvidde og blenderåpning.
Legg også merke til dybdeskarpheten. Figuren er bare delvis i fokus. Må de velge er gjerne fokus på ansiktet den beste prioriteringen.
Hold kamera lavt! Dere må ned på bakken. Tenkt deg at kameralinsen ideelt sett skal i øyehøyde i forhold til figurene. Men eksperimenter med plassering av figurene og kamera. Bilder kan være i "øyehøyde", overvinklet og undervinklet. Til høyre har jeg holdt mobiltelefonen så lavt jeg klarte i forhold til tastaturet som danner bakgrunnen. Likevel ender dette bildet med å bli litt overvinklet. Helt OK, men jeg tror bildet ville blitt bedre om jeg fikk kameraet enda litt ned i forhold til figuren.
Legg også merke til den grå klumpen med plastelina. Den er ikke stor, men blir likevel enorm i bildet. Jobb litt med å holde denne så liten som mulig, og plasser den smart.
http://little-people.blogspot.com/
Lys
Hvordan lyset faller og skaper skygger og høylys kan ha stor betydning. Godt lyd gjør at kameraet kan bruke en mindre blenderåpning, noe som gir større dybdeskarphet, men for mye lys kan gi uheldige effekter og kjedelige, flate bilder. Se etter muligheter for kontraster mellom lys os skygge.
Hva skjer om en skygge faller på deler av figuren?
Hva gjør et sterkt lys fra en bestemt retning?
Bruk enkle ting, som f eks et papirark, som kan reflektere eller skjerme for lyskilder
Lag en scene
Tenk forgrunn og bakgrunn og vær oppmerksom på at du kan legge til små ting i bildet, i tillegg til figurene. Se etter små elementer som kan fungere i samme skala som figurene.
Tenk hele tiden på målestokk – størrelsesforholdet mellom ulike elementer i bildet: Om du introduserer forskjellige elementer på de påvirke og påvirks av figuren(e). Bildet til høyre og videoen nedenfor gir en ide om hvordan vi kan manipulere perspektiv gjennom bevisst å kontrollere størrelsesforholdet mellom forskjellige objekter.
Til inspirasjon, selv om dette blir ganske komplekst: Michael Paul Smith er en fotograf som konstruerer komplekse scener med miniatyrmodeller. I et intervju med Fstoppers forklarer han prosessen.
Noen av Smith sine råd:
Den viktigste regelen er å få bakgrunnen i bildet lengst mulig unna kamera. Hold også kameralinsen i riktig høyde i forhold til skalaen på modellene du fotograferer.
Du trenger ikke dyrt utstyr eller belysning for å lage et realistisk bilde. Veldig skarpe bilder er egentlig ikke bra når du ltrikse med perspektiv og størrelsesforhold i et bilde.
De beste fotoøktene er gjerne korte, men fokuserte.
Manipulert miniatyrbilde
Tilshiftmaker er en nettjeneste som illuderer minityrbilder.
Filmtriks
Åpningsscenen i film Blade Runner fra 1982 er kun laget ved å filme en modell. Dette var før vi kunne snakke om avanserte, digitale filmtriks. Men teknikken er fremdeles aktuell. Da de laget oppfølgere, Blade Runner 2049, i 2017 ble det også brukt massevis av miniatymodeller: