Monotypi

Sist oppdatert 1. november 2024

Monotrykk: Ett trykk. 

Den britiske poeten og billedkunstneren William Blake var et skikkelig multitalent som strakk datidens medieformer til det ytterste. Hans illustrerte dikt "The Tyger" fra diktsamlingen Songs of Experience, utgitt rundt 1794, viser hvordan alle de trykte versjonene ble unike ved bruk av en spesiell form for monotypi. Ved å kombinere det første trykket med monotrykk i farger ble ingen versjoner like.

Monotypi er et plantrykk som du får ved å male med trykkfarge, direkte på plast, en glassplate eller en annen egnet trykkplate. Platen kan også  innvalses med en tykkfarge før bildet utarbeides i ved hjelp av pinner, pensler, med hånden, med filler, etc. Platen trykkes så av i trykkspresse eller ved bruk av en valse på papiret. Ikke kjør en glassplate gjennom en presse, det går høyst sannsynlig galt. Vanligvis får du bare ett godt trykk (derav mono) etter å ha lagt farge på platen.

En kan male direkte på platen, men også bygge opp et motiv ved å legge på flere lag med materiale påført ulike farger. Her er det denne siste teknikken som er testet, noe jeg ble introdusert for gjennom en workshop med Hilde Hermansen, under Nettverkskonferanse for K&H i UH.

Hensikten her er å holde det så enkelt som mulig og bruke rimelige materialer. Her har HVLs mapper i glanset papir endt opp som trykkemateriale. Eneste krav er egentlig at materialet du bruker som trykkplate slipper farge. Denne teknikken fungerer rimelig bra for raske, abstrakte trykk.

Noen eksempler. Ovenfor ser vi et ferdig trykk til venstre. Selve forelegget til høyre etter at det har gått gjennom pressen (se prinsippskisse nedenfor). 

Her er en gul farge påført hele arket i bakgrunnen, med to elementer plassert på toppen – først den blå formen, deretter den røde på toppen. Fargen påføres jevnest med en rulle, men her er det absolutt mulig å eksperimentere. Pappen bygger litt, noe som her fører til den tynne hvite streken rundt objektene i det ferdige trykket

Plassering i pressen

A. Solid plate i bunn

B. Simpelt papir for å beskytte bunnplaten møt søl

C. Trykkplatene - her papirbiter påført farger, i ønsket mønster

D. Papiret du trykker motivet på

E. Simpelt papir for å hindre søl på filten

F. Filt som fordeler trykket fra rullen i pressen

Her er det skissert en trykkpresse med to ruller, men dette kan gjennomføres på mange måter. En solid rulle, eller avlagt klesrulle kan benyttes.


Nedenfor en rekke trykk laget av ansatte ved Institutt for kunstfag. Alt skapt med teknikken og materialene beskrevet ovenfor: