Mer om kunstnerbøker

Oppdatert 1. november 2024

 Dette supplerer den generelle introduksjonen til kunstnerbøker.

Videoen til høyre presenterer noen ideer og tanker. Se først og fremst på dette som et startpunkt for eget arbeid...

Til dere som jobber med kunstnerbøker, høsten 2024:
Kunstnerbøkene er selvstendige verk, men skal samtidig fungere som et supplement til den skriftlige teksten dere leverer. Kunstnerboken og den skriftlige teksten utgjør mappen som vurderes til eksamen.

Vi ønsker at dere eksperimenterer og tar sjanser dristighet teller positivt – slik at dere får trene på formidlingsformer som ligger litt utenfor "mainstream".

Det er ikke noe krav til antall sider, tema eller kronologi, men "boken" skal gjenspeile deler av dine erfaringer gjennom semesteret. Disse erfaringene bør begynne i det faglige, det dere har jobbet med i 503-emnet, men kan også inkludere andre personlige erfaringer, ting som har skjedd, stort og smått. Det hele satt sammen til en sammenheng gjennom boken.

Det eneste formkravet vi stiller til "boken" er at det skal være mulig å bla i den, eller brette delene ut. "Boken" kan bestå av flere deler, men der disse presenteres som en form for helhet.

I essayet Boken som kunstner skriver Mona Gjessing om kunstnerbøker: 

"Kunstnerbøker, som jeg fra nå av velger å betegne disse bøkene, er ikke bøker om kunst, men bøker som er kunst. Kunstnerboken som form er et medium på linje med maleri, skulptur, collage, performance og tegning. Og selv om den har bokformatet til felles, så er den like forskjellig i sitt uttrykk som andre medier."

Eksemplene er hentet fra et besøk ved utstillingen Artists making books poetry to politics, ved British Museum i 2023.

Først ser vi ulike eksempler som kan sies å være ganske typiske for kunstnerbøker, der den visuelle og skriftlige informasjonen ligger i lag.

Samtidig kan kunstnerboken også være ganske tradisjonell i forhold til layout og typografi. Det som definerer kunstnerboken er de små opplagene, ofte med unike eksemplarer.

Nedenfor noen eksempler fra en bok laget av den irakiske kunstneren Dia Al-Azzawi. Her kan du se en rekke eksempler på kunstnerbøker fra hans hånd.

Ovenfor et annet eksempel på kombinasjoner av ulike materialer, denne laget av den jordanske kunstneren Zaid Shawa.

Boken nedenfor er laget av Amar Dawod, også han fra Irak. Denne boken er et eksempel en mye brukt teknikk - der sidene henger sammen som et trekkspill.

Her kommer jeg språklig til kort, men tittelens "atour" kan spille på et ord fransk, og middelaldersk engelsk. Et ord knyttet til påkledning eller hvordan vi fremstår for andre.

Boken synes å være laget i flere eksemplarer ved hjelp av trykketeknikekr, men som vi ser avviker sider og innbinding fra en tradisjonell bok.

Eksempel på boksider som ser ut til å være laget helt manuelt. Eksemplaret er dermed unikt i alle ledd. 

Nedenfor to eksempler som fysisk endrer strukturen på boken. Til venstre et hull gjennom en rekke sider, en teknikk som er relativt vanlig. Til høyre et eksempel som transformerer boken til en form for skulptur. Merk at det sit nevnte eksempelet raskt nærmer seg noe som ikke vil oppfylle kravet ( i forhold til oppgaven, nevnt innledningsvis) til at vi skal kunne bla / brette ut arkene i boken.