Roboter og taktile skulpturer
Kristine Sevik og Vibeke Guttormsgaard ved IKT-senteret har skrevet om "Ubrukelige roboter med micro:bit". Her kan vi finne en del som kan inspirere andre typer prosjekter, gjerne tverrfaglige prosjekter der kunst- og håndverk kan gripe inn i andre fag.
Utstyr
Hver gruppe trenger en micro:bit og tilgang til en datamaskin som kan brukes i programmeringen.
I tillegg har dere tilgang på:
små servomotorer som kan drive roboten.
Det finnes to typer servoer: 180-graders egner seg til å programmere robotarmer mm som skal gå opp/ned eller frem og tilbake, men skal du lage robotbil så må du ha 360graders for å få hjul som går helt rundt.
ledninger og/eller krokodilleklemmer for å bygge kretsen
batteripakker som kan gi strøm til microbiten dersom den skal fungere uavhengig av en datamaskin. Dersom prosjektet bruker flere servoer, kan det være nødvendig med enda en ekstern batteripakke.
byggematerialer til selve roboten.
Dette vil være en viktig del av de prosjektene dere skal jobbe med
Oppgaveskise – om dere vil gjøre lignende prosjekter med elever
Oppdrag:
Finn et "problem" som dere vil løse
Hva skal verket formidle?
Hva skal brukeren gjøre i interaksjon med verket?
Hva skal bevege seg?
Etc
Tenk ut hvordan microbiten kan bidra til å ”løse” problemet
Planlegg, bygg og programmer
Lag en prototype med tilgjengelige materialer, micro:bit og servoer før dere lager den endelige vesjonen
Dokumenter prosess, design, kode og prototype
Slike ting lager elever i 6. klasse:
Dette er for ambisiøst, men det går an å tenke i mindre skala i retning av dette:
Foto: Marjiroy
Gjerne inspirert av László Moholy-Nagys Licht-Raum-Modulator, som kan ses ved Bauhaus Arkiv i Berlin og i denne videoen:
Under kan du se noen filmklipp av ubrukelige robotene elevene ved Revheim skole har laget:
En video som innledningsvis forklarer hvordan vi kobler til en servo
Videoen tar også for seg hvordan et potensiometer fungerer og kan samhandle med micro:biten. Dette skal ikke vi bruke PXT prosjekt: https://makecode.microbit.org/_VueH0E...