Modellere i 3D med SculptGL

Merk: veiledningen nedenfor ble laget for et program som tidligere het Sculptris. Dette finnes ikke lenger, men de samme teknikkene og et lignende grensesnitt brukes i webtjenesten Sculptgl. Dette er på et vis en "billigversjon" (faktisk gratis tilgjengelig) av det profesjonelle verktøyet ZBrush.

Nedenfor en kort intro til de mest sentrale verktøyene. I videoen går en kar gjennom dette på engelsk. Han snakker fort, så du kan klikke på "tannhjulet" og velget hastighet 0.75.

Sculptris er et gratis program som lar deg enkelt modellere organiske 3D-former. Dette programmet finnes ikke lenger, men mange av de samme funksjonene finnes i den nettbaserte tjenesten Sculptgl.

Merk at skjermbildene nedenfor er gamle. SculptGL ser ikke helt identisk ut, men har de samme funksjonene.

Symmetri

Nyttig når du modellerer de store trekkene f eks i et ansikt

Crease

Crease-verktøyet er det motsatte av Pinch-verktøyet. Det gir deg mulighet til å strekke og legge til / utvide "materiale".

Flatten

Brukes til å jevne ut deler av modellen.

Grab

Lar deg ta tak i deler av modellen og trekke i materialet.

Reduce brush

Reduserer kompleksiteten i den underliggende polygon-modellen. Organiske former kan gi svært mange ploygoner, noe som kan bli vanskelig å håndtere for data

Rotate

Lar deg ta tak i en del av modellen og vri "materialet"

Smooth

Fjerner skarpe kanter

Export

Lar deg eksportere modellen i OBJ-format. Dette er et filformat som er kompatibelt med de fleste andre 3D-programmer.

Bruk STL -formatet dersom du vil 3D-printe figuren din.


Modellene kan importeres i f.eks. Tinkercad, slik at du kan kombinere med "kontrollerte" former med de frie formene du lager i SculptGL.

En mulighet er å bruke STL-filer i tjenester som FrameVR, og dermed integrere modellene i en virtuell verden. Litt om dette her, samt et eksempel.